۸ اسفند ۱۳۹۱، ۱۳:۲۷

شافعی با مهر مطرح کرد:

توسعه صنعتی کشور برنامه منسجم و منطقی ندارد

توسعه صنعتی کشور برنامه منسجم و منطقی ندارد

قزوین- خبرگزاری مهر: نائب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران گفت: نبود برنامه ای منسجم و هماهنگ برای توسعه منطقی و متوازن صنعت در کشور موجب ناتمام ماندن طرح های صنعتی و راکد ماندن سرمایه گذاری های کلان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین شافعی به همراه جمعی از اعضاء هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران در سفر یک روزه به استان قزوین ضمن شرکت در جلسات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی قزوین و نشست با تجار و بازرگانان استان با نماینده ولی فقیه و امام جمعه و استاندار قزوین هم دیدار و گفتگو کرد.

نائب رئیس اول اتاق بازرگاین ایران در حاشیه این سفر در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان مهمترین فعالیتها و چالشهای اتاق بازرگانی را تشریح کرد.

شافعی در خصوص توسعه نامتوازن صنعت در کشور گفت: اقتصاد نیازمند برنامه ریزی مناسب و منسجم و نگاه به آینده است اما متاسفانه همه دولت ها استراتژیست بوده اند و برنامه هایی طراحی کرده اند اما پس از پایان دوره خدمت، کارها نیمه تمام مانده است.

نبود استراتژی صنعتی در کشور

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: نبود استراتژی صنعتی در کشور موجب شده بیش از 1200 واحد صنعتی نیمه تمام در کشور داریم که سرمایه های متوقف شده زیانهای جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می کند.

                          

این فعال اقتصادی بیان کرد: نداشتن برنامه مدون و منسجم برای آینده مشکلات عدیده ای ایجاد کرده و موجب شده با چشم بسته حرکت کنیم و امروز اکثر واحدها با ظرفیت کامل کار نمی کنند که بخشی مربوط به تحریم هاست و بخش عمده آن به بی برنامگی در توسعه صنعتی و تولیدی کشور مرتبط است.

وی افزود: در بسیاری از رشته های صنعتی میزان ظرفیت ایجاد شده متناسب با نیاز جامعه نیست و برای نمونه بدون مطالعه کارخانه های متعدد تولید رب ایجاد کرده ایم که بیش از نیاز و ظرفیت کشور است لذا همه این واحدها با 50 درصد ظرفیت خود کار می کنند.

شافعی بیان کرد: در کشور بیش از 18 هزار واحد تولید تخم مرغ وجود دارد که برخی واحدهای کوچک بدلیل غیر اقتصادی بودن قادر به ادامه فعالیت نیستند و در تولید فولاد واحدهایی با ظرفیت پائین ایجاد شده که اقتصادی نیستند و یا کارخانه های فولاد را در کویر ساخته ایم که نیاز آبی آنها تامین نمی شود.

مکان یابی صنعت مطلوب نیست

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: در مکان یابی واحدهای صنعتی دچار بحران هستیم لذا نیاز است در استانی مانند قزوین که از نظر صنعتی در کشور شاخص است مزیت های توسعه صنعتی بررسی شود تا صنایع مستقر مقرون به صرفه اقتصادی باشد و در آینده با رکود تولید مواجه نشود.

وی افزود: اگر ساختار اقتصادی کشور ترمیم نشود با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد و در توسعه صنعت باید به همه موارد از جمله محیط زیست و صرفه اقتصادی توجه شود.

شافعی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص عدم اجرای موفق اصل 44 قانون اساسی گفت: چند سال است که خصوصی کردن اقتصاد مطرح شده اما آنچه تاکید مقام معظم رهبری است در عملکرد اجرای این اصل محقق نشده است.

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران یادآورشد: عملکرد اجرای اصل 44 قانون اساسی انتظارات را برآورده نکرده است و شان آن به تغییر مالکیت نزول پیدا کرده و مالکیت بخش خصوصی محقق نشده بلکه ناظر این موضوع هستیم که بخشی از سرمایه های خصوصی دولتی می شود.

وی افزود: وقتی پنج درصد از یک شرکت بزرگ به بخش خصوصی واگذار می شود همه سرمایه ها به سمت بخش دولتی می رود و در حال حاضر اتاق بازرگانی به دلیل نوسانات ارزی و سوء استفاده های رانتی، اجرای اصل 44 متوقف شود زیرا تاکنون حرکت موقفی در این زمینه صورت نگرفته است.

نقش اتاق در بهبود فضای کسب و کار

شافعی یادآورشد: اتاق بازرگانی در قانون بهبود فضای کسب و کار توانسته فعالیتهای کشاورزی را وارد مجموعه های خود کند تا نواقص گذشته جبران شود و در حال حاضر دفتر ویژه ای برای بخش کشاورزی تاسیس و کمیسیون کشاورزی فعال شده است.
                      

وی افزود: کشاورزی بخش خاموش و ساکتی است که سخنگو هم ندارد و مشکلات آن مانند بغض در گلو خفته نیازمند توجه بیشتری است و باید بخش مولد کشاورزی در روستاها مورد تجدی نظر قرار گیرد و احیاء شود و در اتاق همه وظیفه داریم به این بخش کمک کنیم.

این مسئول بیان کرد: قانون بهبود فضای کسب و کار زمینه مساعدی برای فعالیتهای اقتصادی فراهم کرده و وظایف اتاق را نیز بخوبی مشخص کرده تا با مشارکت بخش خصوصی نتایج خوبی برای اقتصاد کشور رقم بخورد که یکی از دستاوردهای ان شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی است که در همه استانها تعریف شده است.

شافعی گفت: این شورا نقطه اتصال دولت، بخش خصوصی و دستگاه قضایی است که تعامل سازنده ای دارد و شرایط تعامل سازنده را بین طرفین فراهم خواهد کرد تا به رونق اقتصادی دست یابیم.

محدودیت صادرات اشتباه بود

شافعی بیان کرد: صادرات یک سوداگری معمولی نیست و پیدا کردن بازار در فضایی که رقابت بسیار شدید است ساده نیست بلکه پیچیدگی های خاصی دارد و حتی بدست آوردن دوباره بازار سختی های بیشتری دارد و یکی از مسائلی که به این بازار لطمه می زند ناپایداری صادرات است.

وی افزود: اقتصاد ایران توان وارد شدن شوک را ندارد و ممنوعیت صادرات شوک سنگینی بود که بر این بدنه وارد شد و در حالی که یکی از مقاصد تحریم دشمنان، محروم کردن ایران از درآمدهای ارزی است و ما شدیدا نیازمند ارز هستیم و کالاهای صادراتی باید جایگزین نفت شود این ممنوعیت هیچ توجیهی ندارد.

                         

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: مسئولان باید تصمیمات پایدار بگیرند نه دو روزه تا به بخش خصوصی لطمه ای وارد نشود که جبران آن هزینه های زیادی دارد.

سفرهای تجاری و مذاکرات اقتصادی بیشتر شود

این فعال اقتصادی اظهارداشت: در شرایط فعلی رفت و آمدهای تجاری و مذاکرات اقتصادی با دیگر کشورها باید بیشتر شود تا بتوانیم محدودیت ها برطرف کنیم و بیشتر مذاکرات بهتر است از غرب به شرق( هندوچین، آسیای جنوب شرقی) تغییر جهت دهد.

شافعی برندسازی کالاهای ایرانی را ضروری دانست و افزود: برند کالا نقش تعیین کننده ای در فروش محصول دارد که متاسفانه یکی از مشکلات ما در بازاریابی نداشتن برند است و برخی کشورها از این خلاء استفاده کرده و با بند خود کالاهای ایرانی را به فروش می رسانند.

وی افزود: یک گروه که در بند تجربه بین المللی دارد پیشنهاد تشکیل کمیته برند در اتاق بازرگانی را مطرح کرده که در دست بررسی است و برای ایجاد تسهیلات لازم و حضور موفق در بازارهای بین المللی این کمیته می تواند نقش مهمی ایفا کند.

این مسئول بیان کرد: کارتهای بازرگانی هوشمند بزودی در اتاق بازرگانی صادرخواهد شد و با رتبه بندی کارتها زمینه شناسایی فعالان تجاری باسابقه و متخصص فراهم خواهد شد.

کد خبر 2006661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha